Jak dobrze wykorzystać czas, gdy mamy go za dużo?

W ciągu kilku dni życie każdego z nas uległo całkowitej zmianie. Musimy przebywać w domach, by zapobiec rozprzestrzenianiu się pandemii. Codzienna rutyna została zburzona. Uczestniczymy w zajęciach online bądź pracujemy zdalnie. Większość z nas ma pozornie mnóstwo wolnego czasu. Na co go przeznaczyć?


Oczywiście, całodniowy maraton seriali jest kuszący. Do momentu, gdy zamiast się relaksować, czujemy coraz większy stres związany z brakiem produktywności. Wszystko, co się teraz dzieje w końcu minie, ale nawyki pozostaną. Czy będą to złe przyzwyczajenia, czy takie, które pomogą nam powrócić do poprzedniego trybu życia?


Potrzeba ciągłego odpoczynku to naturalna reakcja na stres. By zwiększyć swoją produktywność, trzeba najpierw zająć się tą kwestią. Wspomniany wcześniej maraton seriali, jak i inne formy rozrywki, to dobry sposób na zmniejszenie stresu. Jednak, gdy poświęcamy na to cały dzień, aż do późnych godzin nocnych i śpimy po 3 – 4 godziny, osiągamy odwrotny efekt. Nie zapominajmy o podstawowych potrzebach, takich jak sen, odpowiednia dieta i aktywność fizyczna. Obecny czas jest okazją, by zadbać o swoje zdrowie. Nie musi to być skomplikowane – postaraj się spać co najmniej 6.5 godziny dziennie (według niektórych źródeł 7), zaplanuj swoją dietę (można skorzystać z aplikacji „MyFitnessPal” lub „Fitatu”), unikaj nadmiernego przeglądania wiadomości, spędzaj czas z bliskimi i odpoczywaj, ale mądrze.


Gdy spędzamy czas w domu, możemy robić wiele rzeczy. Może jest książka, którą zawsze chcieliśmy przeczytać? Może to czas, by nadrobić zaległości na studiach? Może warto byłoby nabyć nowe umiejętności? (np. dzięki platformie ,,Coursera”). Do tego wszystkiego potrzebny jest jednak dobry plan. Jeśli chcemy ten czas dobrze wykorzystać, musimy wiedzieć, co chcemy osiągnąć i dlaczego. Najprostszy sposób to tworzenie list rzeczy do zrobienia na każdy dzień (mogą w tym pomóc aplikacje Microsoft To-Do List lub Any.do). 


Sama świadomość tego, co chcemy zrobić, jednak nie wystarcza. Trzeba też wiedzieć, dlaczego jest nam to potrzebne. To niby oczywiste, ale jednak często pomijamy to pytanie i w efekcie tracimy motywację. Może w tym pomóc technika „Rapid Planning Method (RPM)”, opracowana przez Tony’ego Robbinsa. Polega ona na zapisaniu odpowiedzi na trzy pytania:

(R – Results) 1.Co chcę osiągnąć? Jakiego wyniku oczekuję? – Odpowiedź musi być jak najbardziej precyzyjna. Przykładowo, zamiast pisać: „Chcę poprawić swoją sylwetkę”, lepiej napisać: „Chcę schudnąć 4 kg do końca miesiąca”.

(P – Purpose) 2. Jaki jest mój powód do działania? Co mnie motywuje? – Odpowiadając na te pytania, dobrze jest skupić się na związanych z nimi emocjami. Najchętniej robimy rzeczy, które są nam najbardziej potrzebne, byśmy czuli się spełnieni. Bazując na poprzednim przykładzie: „Chcę nie tylko dobrze wyglądać, ale też zadbać o swoje zdrowie”.

(M – Massive Action Plan) 3. Co muszę zrobić, by to osiągnąć? – Im więcej rzeczy jesteś w stanie wymyślić, tym lepiej. Następnie wybierz 3 – 4 z nich i zaplanuj.


Poniżej znajdują się linki do wspomnianych w artykule aplikacji, arkusza do techniki „RPM” oraz platformy „Coursera” oferującej darmowe kursy rozwoju osobistego (i nie tylko):


Piotr Skiba


Źródła:

  • https://www.ted.com/talks/tim_urban_inside_the_mind_of_a_master_procrastinator?language=en
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4434546/
  • https://www.nytimes.com/2019/03/28/smarter-living/productivity-isnt-about-time-management-its-about-attention-management.html?fbclid=IwAR3KaaGbd7j-8AHu5U9yQEb7c-3pv_w5Y0eHD8HO5h_mAj41DaQDDqat7Uw
  • https://www.forbes.com/sites/stephanieburns/2020/03/25/how-to-stay-productive-under-quarantine/#714f28146a80
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24100855
  • https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/basics/stress-relief/hlv-20049495
  • https://www.psychologytoday.com/intl/blog/what-matters-most/201701/10-new-strategies-stress-management

©  Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji  2020

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?

Ta strona używa plików cookie. Więcej informacji

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij