Jak łatwiej się uczyć, czyli o technikach zapamiętywania…

Życie studenta farmacji nie jest łatwe, między innymi dlatego, że nieustannie jesteśmy zasypywani kolejnymi dawkami informacji, których przyswojenie jest niezbędne do uzyskania wymarzonego tytułu magistra. Każdy z wykładowców żąda od nas, abyśmy wymagany przez niego materiał mieli w małym palcu. I tu pojawia się problem: jak zapamiętać tak ogromne pokłady wiedzy?

Zostało naukowo dowiedzione, że wiele zależy od tego, w jaki zostają nam przekazane informacje. Te, podane w oryginalny sposób, zostają z nami na dłużej niż te, które zostały po prostu przeczytane z kartki czy z przezrocza. Jednak wszyscy jesteśmy różni i dla każdego z nas słowo „oryginalny” znaczy coś trochę innego. Wynika to z faktu, że sposób przyswajania wiedzy to cecha osobnicza i każdy ma co do niego inne preferencje. Warto więc zastanowić się nad tym i na tej podstawie opracować własną niezawodną metodę pochłaniania informacji.

Dla wielu skuteczną bronią w walce z nadmiarem wiedzy mogą być techniki zapamiętywania, czyli tzw. mnemotechniki (z gr. mneme– pamięć). Opierają się one na umiejętności przyjmowania informacji w taki sposób aby została ona zapamiętana trwale oraz by można było po nią sięgnąć w każdej chwili. Metody te polegają na znalezieniu zależności między informacją już zapamiętaną a nową, którą chcemy zapamiętać. Największą trudność stanowi fakt, że zapamiętanie skojarzenia powinno być łatwiejsze aniżeli przyswojenie odrębnie nowej informacji. Wśród technik zapamiętywania wyróżnia się mnemotechniki proste oraz mnemotechniki złożone.

Spośród mnemotechnik prostych warto zapoznać się z metodą akrostychów, która może być niezwykle pomocna przy uczeniu się szeregu informacji. Polega ona na tworzeniu zdań, w których pierwsze litery wyrazów odpowiadają pierwszym literom słów, które musimy zapamiętać. Im zdanie jest bardziej absurdalne tym lepiej, dlatego, że szybciej jesteśmy je w stanie przyswoić. Dla przykładu, chcąc nauczyć się kolejności w szeregu homologicznym (metan-etan-propan-butan-pentan-heksan-heptan-oktan-nonan-dekan) tworzymy zdanie „Mama Eli postawiła buty pod hamakiem Heli oraz na dywanie”.

Mnemotechniki złożone charakteryzują się tym, że wykorzystują, poza najprostszymi metodami zapamiętywania, także wyobraźnię i kreatywność. Bardzo ciekawą techniką jest tzw. pałac pamięci, opierająca się na lokalizacji określonych przedmiotów w wyimaginowanym pokoju. Każda z rzeczy funkcjonuje jako skojarzenie do określonej informacji, którą chcemy zapamiętać. W ten sposób tworzymy „pałac pamięci” i wyobrażenie sobie tego pomieszczenia pozwala nam na automatyczne przywołanie wszystkich znajdujących się w nim przedmiotów, a co za tym idzie, pożądanych informacji.

Mówiąc o technikach zapamiętywania nie można zapomnieć o, przez pewnie wielu z Was znanych, mapach myśli. Jest to sposób tworzenia notatek pozwalający na pokazanie zależności między określonymi informacjami oraz pogrupowanie ich. Możliwe, że ta metoda przyswajania wiedzy nie była u niektórych z Was tak efektywna, jakbyście tego oczekiwali, lecz mogło to być spowodowane nieprawidłowym wykonaniem mapy, czyli niedostosowaniem się do kilku ważnych reguł:

  • Temat mapy powinien znajdować się w centrum poziomo ułożonego arkusza papieru oraz być wyraźny i kolorowy.
  • Od centrum powinny odchodzić gałęzie charakteryzujące kolejne poddziały, przy czym każda gałąź powinna być w innym kolorze.
  • Wszystkie odnogi danej gałęzi powinny być w odcieniach wybranego koloru.
  • Informacje na mapie powinny być krótkie, zwięzłe i napisane drukowanymi literami.
  • Całość powinna być estetyczna i wystarczająco przejrzysta dla osoby, która będzie się z niej uczyć.

A więc, jeżeli stworzycie mapę myśli wedle powyższych zasad, spodziewajcie się efektów, które z pewnością Was zadowolą.

Techniki zapamiętywania niosą ze sobą wiele korzyści, ale najważniejsze jest to, że przyswajane z ich pomocą informacje zostaną w głowie na dłużej niż tylko do najbliższego kolokwium oraz znacząco zaoszczędzą czas przeznaczony na naukę, co spowoduje, że będziecie mieć go więcej na inne, przyjemniejsze czynności.

Autor:

Karolina Żułtaszek – studentka II roku farmacji ŚUM. Członek PTSF Oddział Sosnowiec oraz grupy redakcyjnej Polskiego Towarzystwa Studentów Farmacji.

Źródło grafik:

  • źródło: https://imindmap.pl/mapy-mysli/
  • http://news.psu.edu/story/349747/2015/03/24/research/more-school-more-challenging-assignments-add-higher-iq-scores

©  Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji  2018

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?

Ta strona używa plików cookie. Więcej informacji

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij