Jak walczyć ze stresem w życiu codziennym?

Stres jest nieodzownym elementem naszego życia. To reakcja fizyczna i psychiczna organizmu na trudne oraz nieznane dla nas bodźce z otoczenia. W stresujących momentach każdy z nas reaguje trochę inaczej. Częstą przyczyną stresu jest nadmiar obowiązków. Właśnie wtedy powinniśmy wiedzieć, jak osiągnąć wyznaczony cel, a jednocześnie zminimalizować wpływ długotrwałego stresu na nasz organizm.

Co się dzieje w czasie reakcji na bodziec stresowy?

Podczas sytuacji stresowej nasz organizm zaczyna produkować hormony stresu. W pierwszym etapie ich zadaniem jest zmobilizowanie organizmu do przezwyciężenia trudności. Krótkotrwałe działanie o takim charakterze nie jest niczym szkodliwym, wręcz może być pomocne w realizacji wyznaczonych celów. Problem pojawia się wtedy, gdy jesteśmy narażeni na długotrwałe działanie hormonów stresowych. Taki stan wpływa negatywnie na organizm i może doprowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem.

Jak ograniczyć stresujące sytuacje?

  • Przygotuj plan dnia

Zapisz, ile czasu poświęcisz na naukę, pracę, ile na odpoczynek, a ile na inne obowiązki. Wyznacz priorytety, od których powinieneś zacząć dzień lub zadania, które po prostu powinieneś zrobić danego dnia. Ukończenie tych spraw da Ci poczucie satysfakcji, nawet jeśli nie wykonasz wszystkich zadań ze swojej listy. Dobrze rozpisany plan pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie czasu i pomoże zapobiec sytuacji, w której zabrakłoby ci czasu na wykonanie jakiegoś zadania

  • Znajdź swój sposób na relaks

Jest to bardzo ważny element walki ze stresem. Zarezerwuj więc czas dla siebie, sięgnij po książkę lub film, włącz ulubioną muzykę, upiecz ciasto lub po prostu weź relaksującą kąpiel i przywołaj pozytywne wspomnienia, podczas których czułeś się naprawdę dobrze. Odpręży to zarówno ciało, jak i umysł oraz pozwoli z większą energią wrócić do realizowania określonych zadań. Warto próbować różnych sposobów na relaks. Być może właśnie wtedy znajdziesz nowe hobby i narodzi się w tobie kolejna pasja.

  • Ogranicz hałas

Hałas również jest czynnikiem stresogennym. Powoduje rozdrażnienie i problemy z koncentracją, dlatego podczas pracy warto wyłączyć telewizor i ściszyć radio tak aby w pełni skupić się na swoich obowiązkach. Ze względu na to, że hałas towarzyszy nam praktycznie wszędzie – na uczelni, w kolejce do kasy, w przepełnionym ludźmi autobusie, czy zakorkowanej ulicy – dobrze jest znaleźć chociaż kilka minut w ciągu dnia na przebywanie w ciszy. Pozwoli to regenerować siły i wyciszyć nasz organizm.

  • Myśl pozytywnie

Źródłem stresu jest w dużym stopniu to, w jaki sposób interpretujesz swoją rzeczywistość. Jeżeli z góry skazujesz się na porażkę i zakładasz najgorsze scenariusze, to nic dziwnego, że twój poziom stresu będzie wędrował w górę. Nie przewiduj wszystkiego, co najgorsze. Nie przejmuj się sytuacjami, na które nie masz wpływu. Pozytywne nastawienie pozwala na osiąganie większych sukcesów i sprawia, że stres mobilizuje nas do działania.

  • Sport

W zdrowym ciele, zdrowy duch – często na złą kondycję psychiczną najlepsza jest aktywność fizyczna. Zwiększy ona poziom endorfin, czyli tzw. „hormonów szczęścia”, odpowiedzialnych za radzenie sobie ze stresem. Wybierz taki rodzaj ruchu, który sprawia ci przyjemność. Sport pozwala zapomnieć o problemie, ponieważ powoduje, że nasz umysł koncentruje się na wykonaniu danego ćwiczenia. Umożliwia on wyładowanie kumulowanego gniewu, poprawia krążenie, dotlenia organizm i rozluźnia mięśnie.

Metod walki ze stresem jest bardzo wiele i nie ma jednego uniwersalnego sposobu, który raz na zawsze wyeliminowałby go z naszego życia. Radzenie sobie w trudnych sytuacjach to praca nad samym sobą, swoimi słabościami i emocjami. Warto uświadomić sobie, co jest jego przyczyną i przemyśleć, w jaki sposób możemy nad nim zapanować, w taki sposób, aby mobilizował nas do osiągnięcia celu, a nie odbierał chęci na jego realizację.

Marcela Stanke – studentka farmacji Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera UMK w Bydgoszczy, członek PTSF Oddział Bydgoszcz. Trener Polskiego Towarzystwa Studentów Farmacji.

Źródło grafiki: http://akados.pl/blog/wp-content/uploads/2014/10/Stres.jpg

Opracowanie: Karolina Żułtaszek

©  Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji  2018

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?

Ta strona używa plików cookie. Więcej informacji

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij