Rola farmaceuty w hurtowni farmaceutycznej

Po raz kolejny mieliśmy okazję przekonać się, jak wspaniałą inicjatywą jest projekt ,,Przyszłość Farmaceuty”. Tym razem wykład odbył się w Białymstoku, a studenci zapoznali się z funkcjonowaniem hurtowni farmaceutycznych i dowiedzieli się, jak wygląda praca w takich strukturach.


W ramach projektu 17 grudnia 2019 roku mgr farm. Michał Aleksiejczuk przeprowadził bardzo ciekawy wykład, w którym podzielił się swoimi doświadczeniami, wiedzą i spostrzeżeniami na temat pracy kierownika hurtowni farmaceutycznej. Informacje prosto od Osoby Odpowiedzialnej, bo tak nazywa się to stanowisko, wzbudziły ogromne zainteresowanie zgromadzonych.



Na samym początku uczestnicy wykładu zaznajomili się z przebiegiem łańcucha dystrybucyjnego. Uświadomili sobie, jaką drogę pokonują leki od producenta do rąk pacjenta i jak kluczowym elementem w tym łańcuchu jest hurtownia. Regulacje prawne w sprawie obiegu produktów leczniczych są bardzo restrykcyjne i ściśle przestrzegane. Praca farmaceuty w hurtowni wiąże się z wielką odpowiedzialnością, gdyż wszystko musi być dokładnie opisane, raportowane oraz powinno spełniać szereg wytycznych. Zarządzanie hurtownią polega w dużej mierze na kwalifikacji towaru do grupy leków bądź suplementów. To ważne zadanie, gdyż hurtownie nie zasilają jedynie aptek. W związku z tym to, kto może kupić dane produkty, jest prawnie opisane i wymaga regularnego sprawdzania. Osoba Odpowiedzialna kontroluje także sposób magazynowania i przechowywania leków bądź innych produktów, co wiąże się z utrzymywaniem odpowiednich temperatur w poszczególnych sektorach hurtowni i ich stałe raportowanie. Kierownik musi też wybrać odpowiednie firmy przewozowe, które będą dostarczać towary z jego hurtowni do określonych odbiorców. Niezbędna jest więc kontrola warunków transportu. Bardzo ważne jest sprawdzanie każdej partii towaru. Może się zdarzyć, że dana partia towaru nie spełnia wszystkich kryteriów i przekroczyła określone normy. Wtedy obowiązkiem kierownika jest dopilnowanie procesu utylizacji. Zatem w hurtowni pracuje „sztab ludzi”, którymi trzeba odpowiednio zarządzać.


Aby podjąć działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia hurtowni farmaceutycznej, konieczne jest uzyskanie zezwolenia Głównego Inspektora Farmaceutycznego. Zakres produktów w hurtowni musi również być jasno określony. Ma to na celu walkę z fałszowaniem leków. To ważny strategicznie element branży, dlatego określony jest licznymi przepisami prawnymi. Kierowanie taką placówką wymaga odpowiednich kompetencji. Stanowisko kierownicze może objąć wyłącznie farmaceuta z minimum 2-letnim stażem pracy w hurtowni lub aptece.


Farmaceuta, starający się o pracę jako Osoba Odpowiedzialna w hurtowni farmaceutycznej, powinien posiadać wysokie kompetencje i szczególne predyspozycje. To stanowisko dla dobrego managera, który potrafi odpowiednio zorganizować pracę zespołu, zgodnie z ustalonymi zasadami. Ważna jest również umiejętność szybkiej analizy rzeczywistości w odniesieniu do wielu regulacji prawnych, z którymi trzeba być na bieżąco. Jednak nie należy bać się wyzwań, z jakimi wiąże się ta praca. Należy mieć świadomość, że farmacja nie jest jednowymiarowa. Ukończenie studiów daje wiele możliwości podjęcia pracy zawodowej i sprawdzenia się na różnych polach, zgodnie z własnymi zainteresowaniami i predyspozycjami.


Zachęcam wszystkich studentów farmacji do dbania o własną „Przyszłość Farmaceuty”.


Jakub Kowalczyk


©  Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji  2024

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?

Ta strona używa plików cookie. Więcej informacji

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij