Czy zdarzyło Ci się pomyśleć: „Nie mam czasu”? Jestem przekonany, że nie raz i nie dwa. Niestety, czasu nie da się rozmnożyć, zaoszczędzić, zostawić na później. Czas płynie nieubłaganie. Więc co możemy zrobić aby mieć go więcej? Musimy nauczyć się zarządzać sobą w czasie. Poniżej przedstawię kilka technik, które pomogą Ci mieć więcej czasu.
- Wyznaczanie celów
Jeżeli nie wiesz dokąd chcesz dojść, nie ma znaczenia którą drogę wybierzesz. Wyznacz sobie cel, do którego chcesz dążyć, który chcesz osiągnąć. Wtedy będzie Ci łatwiej zaplanować działania oraz unikać zbędnych czynności. Do wyznaczenia celu możesz użyć techniki SMART(ER):
S – (specific) konkretny – aby było wiadomo, do czego się dąży;
M – (measurable) mierzalny- powinien istnieć sposób aby jednoznacznie określić, kiedy cel zostanie osiągnięty;
A – (achievable) osiągalny- możliwy do zrealizowania;
R – (realistic) realny- czyli osadzony w rzeczywistości;
T – (time & cost oriented) określony w czasie i kosztach;
E – (exciting) ekscytujący- zwiększa motywację do jego osiągnięcia;
R – (recorded) zapisany- dowód postanowień i realizacji.
Jeżeli cel, który wyznaczysz, jest bardzo złożony, np. skończenie studiów, podziel go na mniejsze kroki, których realizacja będzie Cię przybliżać do zakończenia zadania. - Planowanie
Masz wiele rzeczy do zrobienia i nie wiesz w co włożyć ręce? W takim momencie przydaje się stara, ale jakże użyteczna Lista Rzeczy do Zrobienia. Wypisz wszystkie zadania, którymi musisz się zająć. Następnie ustal priorytety – które czynności są ważne i wymagają Twojej uwagi. W tym celu możesz wykorzystać Diagram Eisenhovera. Polega on na podzieleniu listy zadań na 4 grupy:
– ważne i pilne – sprawy trudne, kryzysowe, nagłe, te rzeczy, które powinny być zrobione na wczoraj, ale również te o określonym terminie realizacji. Tymi sprawami musisz się zająć osobiście i w pierwszej kolejności.
– nieważne, ale pilne – do tej kategorii należą dalekosiężne plany, szkolenia, zapobieganie problemom. Te czynności należy planować i systematycznie realizować.
– ważne, ale niepilne – zwykłe zadania, spotkania, listy, raporty, niektóre telefony, pomaganie innym. Wszystko, co znajdzie się w tej kategorii, deleguj innym.
– nieważne i niepilne – przyjemności niekonieczne, złodzieje czasu, niektóre telefony – unikaj tych rzeczy, a od razu będziesz mieć więcej czasu. - Rób jedną rzecz jednocześnie i pamiętaj o przerwach
Jeżeli masz już wyznaczone cele i zadania do zrobienia, pamiętaj, rób tylko jedną rzecz w danym czasie i całkowicie się jej poświęć. Ważne jest też aby w pracy robić sobie przerwy. Do organizacji pracy i przerw możesz wykorzystać technikę Pomodoro. Polega ona na wyznaczeniu czasu pracy oraz przerw, np. 25 minut pracy, podczas którego zajmujesz się jednym, konkretnym zadaniem, a po wykonanej sesji robisz sobie 5 minut przerwy. Do kontroli czasu wykorzystaj stoper w telefonie lub kuchenny czasomierz, np. w kształcie pomidora. Choć pozornie te 25 minut wydaje się być chwilą, to pozostanie skupionym przez ten okres na jednej czynności może okazać się trudne. - Pożeracze czasu
Podczas wykonywania zadania zawsze znajdzie się coś ciekawszego do zrobienia, np. oglądanie na Facebooku kotów lub pand jedzących liście bambusa podczas nauki do egzaminu. Jeżeli chcesz efektywnie wykorzystywać swój czas – musisz nauczyć się jak radzić sobie z pożeraczami. Najpierw wypisz wszystkie rzeczy, które mogą Cię oderwać od wykonywanych obowiązków, a następnie do każdego punktu napisz rozwiązanie – co zrobić, by dana pozycja nie odciągnęła Cię od pracy. Przed zabraniem się za naukę posprzątaj mieszkanie, zrób jedzenie, przygotuj picie, wyloguj się z Facebooka, wyłącz telefon. Te rzeczy na pewno pomogą Ci się skupić i efektywnie wykorzystać czas.
Zarządzanie sobą w czasie nie jest łatwe. Nikt się z tym nie rodzi, ale można się tego nauczyć. Mam nadzieję, że powyższe metody pomogą Ci w efektywnej organizacji, a pogodzenie przyjemności i obowiązków stanie się dużo łatwiejsze. Powodzenia!
mgr farm. Damian Rerych – trener Europejskiej Organizacji Studentów Farmacji (European Pharmaceutical Students’ Association – EPSA) oraz Szkoły Trenerów PTSF. Alumn Polskiego Towarzystwa Studentów Farmacji, aktualnie Junior Product Manager w firmie Zentiva, Sanofi.
Opracowanie – Małgorzata Grabowska