Mindfulness – czyli jak żyć „tu i teraz”


Pewnie część z nas przynajmniej raz słyszała o medytacji. Według definicji jest to proces wprowadzania swojego umysłu w stan najwyższego skupienia, najczęściej wykonywany w postawie siedzącej. Praktyka wywodzi się ze wschodnich tradycji religijnych i filozoficznych, jednak obecnie jest na tyle popularna, że coraz rzadziej bywa z nimi kojarzona. Głównym założeniem medytacji jest utrzymywanie koncentracji. Wbrew pozorom nie zawsze oznacza to wymuszania konkretnych reakcji na określone bodźce. 


Niekiedy jest wręcz przeciwnie – jak w przypadku idei mindfulness (pol. uważność). Można ją traktować jako pewnego rodzaju rozszerzenie pojęcia medytacji. Mindfulness jest określane jako stan umysłu, w którym obserwujemy nasze myśli, emocje oraz działania. Jest to, najprościej mówiąc, sposób na bycie bardziej obecnym i świadomym tego, co dzieje się w danej chwili przy jednoczesnym powstrzymywaniu się od dokonywania gwałtownych zmian w tym, co obserwujemy. Technikę tę można stosować jak w tradycyjnej formie medytacji – w postawie siedzącej, ale również podczas wykonywania innych czynności. Praktyką mindfulness może być na przykład spacer w parku, podczas którego w pełni podziwiamy otaczająca nas przyrodę. Może to też być uważne wsłuchiwanie się w muzykę, sprzątanie, gotowanie – właściwie wszystko na czym się w pełni skupimy.


W obecnych czasach nasze umysły są przepełnione przeróżnymi zmartwieniami i w efekcie nie zwracamy zbytniej uwagi na to, co dzieje się wokół nas. Natłok myśli sprawia, że jesteśmy przekonani, iż nie mamy czasu na nic innego niż nasze obowiązki. Związany z tym długotrwały stres prowadzi do poważnego wyczerpania, zarówno psychicznego, jak i fizycznego. Mindfulness może być sposobem na to, by sobie z tym poradzić. Wyrobienie nawyku bycia bardziej świadomym tego o czym myślimy, pozwala nam lepiej zrozumieć,  dlaczego reagujemy na niektóre rzeczy w określony sposób. Po czasie możemy również zauważyć,  ile tak naprawdę robimy w konkretnym celu a ile zupełnie niepotrzebnie. Dzięki technice mindfulness jesteśmy w stanie ocenić, z jakich myśli i działań możemy zrezygnować dla własnego zdrowia psychicznego i fizycznego. 


To wszystko wydaje się na początku trudne, jednak jak wspomniano wcześniej, uważność nie wymaga skomplikowanych czynności i po czasie systematycznej praktyki, staje się nawykiem. Najlepiej zacząć od najprostszych ćwiczeń, które można wykonać w każdym momencie. 


Przykładowo:

Technika „5 Zmysłów”
 

Znajdź:

  • 5 rzeczy, które możesz zobaczyć,
  • 4 rzeczy, które jesteś w stanie poczuć za pomocą dotyku, 
  • 3 rzeczy, które jesteś w stanie usłyszeć,
  • 2 rzeczy, które możesz poczuć za pomocą węchu,
  • 1 rzecz, którą możesz posmakować.

Spróbuj przede wszystkim zaobserwować rzeczy, na które zwykle nie zwracasz uwagi.


Piotr Skiba


Źródła:

©  Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji  2020

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?

Ta strona używa plików cookie. Więcej informacji

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij